DC Haircosmetics
“We zijn een klein familiebedrijf, dat is ook hoe we het verschil maken”
NOG GENOEG DROMEN EN AMBITIES BIJ DC HAIRCOSMETICS
Met een bedrijfsruimte van 4000 m2, een eigen opleidingsinstituut voor kappers met nagenoeg alle A-merken en een succesvolle eigen kapperslijn kent kappersgroothandel DC Haircosmetics eigenlijk alleen maar een stijgende lijn. De ouders van Janneke Drost begonnen het bedrijf in ’82 vanuit de marktkraam Janneke droomt nu over een internationale webshop en een nog uitgebreidere eigen lijn.
DC Haircosmetics maakte haar start op diverse markten. Je hebt zo natuurlijk wel redelijk beperkte openingstijden. Veel klanten vroegen destijds of ze het niet bij de familie Drost in Den Dungen konden ophalen, dat werd al snel normaal. “Klanten konden 365 dagen per jaar, 24 uur per dag bij ons terecht.” Het bedrijf groeide zo hard en de locatie werd al snel te klein. Er mocht daar niet bij gebouwd worden. Zo zijn we in 1989 in Heeswijk-Dinther terecht gekomen. We zijn toen gelijk met de winkel gestart, die is steeds groter geworden”, vertelt Janneke, de eigenaresse van het bedrijf trots.
LEREN VAN JE FOUTEN
“Mijn ouders hadden eigenlijk helemaal geen kappersachtergrond. Mijn vader had rugproblemen, maar hij wilde niet thuis zitten. Via via is hij op de markt terecht gekomen.” In eerste instantie sloeg het helemaal niet aan eigenlijk met de haarproducten. “Hij heeft zich toen herpakt, verdiept in de kappersmaterie en uitgebreide kennis opgedaan. Je kunt van je fouten ook heel veel leren, dat heeft hij gedaan. Vanaf toen is het balletje gaan rollen.”
“Mijn ouders hebben altijd dag en nacht gewerkt. Ze stonden op twee markten per dag. Ze waren ’s ochtends om 04.00 uur weg en om 21.00 uur weer thuis.”
EIGEN LABEL
Het private label van DC Haircosmetics werd opgericht, omdat veel bedrijven niet wilde leveren. Die bedrijven vonden dat de familie ‘maar’ op de markt stond. Zo is DC mede ontstaan. Het eigen label van DC Haircosmetics bleek een succes. Ook nu groeit het nog steeds. “In de afgelopen maanden zijn er alweer acht producten bijgekomen, in de komende twee komen er nog zeven bij. Van droogshampoos tot gekleurde shampoos. We blijven testen en ontwikkelen”, vertelt Janneke enthousiast.
“We zijn een klein familiebedrijf, dat is ook hoe we het verschil maken”
JANNEKE
DC Haircosmetics
“We zijn een klein familiebedrijf, dat is ook hoe we het verschil maken”
JANNEKE
DC Haircosmetics
SERVICE EN KLANTVRIENDELIJKHEID
DC Haircosmetics is ook nu nog vier dagen per week op de markt terug te vinden. “Soms horen we dat klanten een bepaalde crème te vet of niet stevig genoeg vinden. Zulke informatie en kennis gebruiken wij dan om de beste producten uit te brengen in ons eigen label DC. Soms horen we ook dat ze een bepaald merkproduct te duur vinden. Wij kijken dan of we een betaalbare variant kunnen creëren. Zo spelen we direct in op de vraag uit de markt. Service en klantvriendelijkheid staan hier altijd voorop.”
VOOR GEK VERKLAARD
“23 jaar geleden brachten mijn ouders een haarverf uit met het private label. Heel Nederland verklaarde hen voor gek. Niemand had eerder zoiets gedaan. Uiteindelijk werd het een groot succes! De eerste bestelling was een investering – het was niet normaal – gelijk 120.000 tubes, dat is voldoende om alle inwoners van Den Bosch minimaal 2 keer mee te kleuren”, vertelt Janneke trots. “We geven ook trainingen aan kappers wanneer zij bijvoorbeeld willen overstappen naar ons merk.”
WEBSHOP
“Afgelopen juni werkte ik 25 jaar bij het bedrijf, in 2007 heb ik het bedrijf van mijn ouders overgenomen. In 2008 is de website gelanceerd, dat was wel een uitdaging. We hebben meer dan 7000 artikelen.” Janneke is druk bezig met het optimaliseren van de webshop, zodat ook in België en Duitsland straks makkelijker besteld kan worden. We hebben zelfs klanten in Singapore en Canada. Social media is een heel groot platform voor DC en daar zijn ze dan ook heel actief.
HET VERSCHIL MAKEN
“We zijn een klein familiebedrijf, dat is ook hoe we het verschil maken. We vinden het heel belangrijk dat we zo klantvriendelijk mogelijk zijn. Als klanten net voor sluitingstijd bellen en vragen of we een paar minuutjes langer open kunnen blijven, buiten openingstijden een afspraak willen maken, of hun bestelling even af willen geven of op willen sturen is dat natuurlijk geen probleem.”
DC Haircosmetics bestaat sinds 1982